Czy Warto? Moja recenzja Szkoły Agile

Doskonale przygotowany zespół trenerów, który stanął na wysokości zadania podczas wszystkich modułów szkoleniowych oraz idealnie dobrane materiały dydaktyczne to zapewne największe atuty Szkoły Agile. Jestem przekonany, że pomoc trenerów w odpowiedzi na trudne pytania oraz w zrozumieniu nowych metod i narzędzi już teraz owocują! Przyczynią się również do tego, że moje codzienne zadania będą jeszcze bardziej efektywne i bliższe potrzebom moich klientów.

Niewątpliwie wartością dodaną do każdego modułu szkoleniowego była możliwość wymiany doświadczeń z pozostałymi, jakże aktywnymi i entuzjastycznie nastawionymi uczestnikami. Nie sposób pominąć wysiłku, który Kasia włożyła w spotkania coachingowe, motywując mnie do działania i jednocześnie umożliwiając mi zrozumienie nad czym powinienem pracować nie tylko w życiu zawodowym, ale i prywatnym.

Stosując prostą, ale jakże skuteczną metodę Złotego Kręgu opiszę, co było przyczynkiem do udziału w Szkole Agile.

DLACZEGO zdecydowałem się na udział w Szkole Agile?

Wierzę, że tylko wyjście ze swojej strefy komfortu i chęć poznawania nowych technik i metod sprawi, że będę jeszcze lepszym specjalistą w codziennej pracy. Praca utartymi schematami w dłuższej perspektywie czasu jest dla mnie nieefektywna, dlatego zawsze szukam czegoś nowego, czegoś co będę mógł zaaplikować na potrzeby ciągłego doskonalenia. Bakcyl optymalizacji i usprawnień, którym się zaraziłem 14 lat temu, trwa do dziś i nie pozwala mi spocząć na przysłowiowych laurach. Agile i środowisko z nim związane idealnie wpisuje się w moje obecne potrzeby. 

Zapisując się na warsztaty wyszedłem z założenia, że czas najwyższy zapoznać się z metodologią, na której opiera się obecnie najszybciej rozwijająca się branża – branża IT. Agile i sektor IT to obecnie rzadko spotykany przykład, jak szybkość reakcji na zmieniające się potrzeby klienta można pogodzić z zarządzaniem projektami, rozwiązywaniem problemów i pracą zespołową. Znam, ale i byłem też częścią zespołów, które w sytuacjach odbiegających od przyjętego standardu, popełniały (i nadal popełniają) szereg błędów, a w efekcie końcowym nie spełniały oczekiwań klienta. Chcąc nadążyć za potrzebami klientów wewnętrznych czy zewnętrznych, niezbędna jest implementacja nie tyle zwinnych, co skrojonych na miarę metod i narzędzi. 

Nie mniej istotnym argumentem podczas wyboru obszaru do samodoskonalenia była możliwość pogłębienia i rozwoju kompetencji pracy z zespołami. Aktywności, którymi zajmuję się na co dzień, wymagają ode mnie jak najlepszego zrozumienia potrzeb zespołów roboczych, ale i doskonałej z nimi współpracy. Wcześniej wspomniałem o pracy utartymi schematami, które i w tym przypadku nie przyniosą pożądanych efektów. Zarówno każdy zespół, ale i pojedynczy uczestnik wydarzenia posiadają unikalne cechy, o które należy zadbać podczas prowadzonego wydarzenia. 

Reasumując moduł “Dlaczego?” – poznanie nowego środowiska pracy oraz rozwój kompetencji to główne argumenty, które przekonały mnie do udziału w kolejnej edycji Szkoły Agile.

JAK budowałem proces uczenia się podczas trwania Szkoły Agile? 

W tym procesie zacząłem od dobrego zaplanowania czasu, który będę mógł poświęcić na naukę i udział w warsztatach. Szanując potrzeby mojej rodziny, udało się wypracować taki model, który satysfakcjonuje nas wszystkich. 

Nie czekałem z wdrażaniem technik i narzędzi, które poznałem podczas warsztatów, tylko podczas pierwszej okazji wykorzystywałem je w codziennej pracy. Praca zespołowa w połączeniu z informacją zwrotną pozwoliły mi właściwie odczytać na czym zależy moim koleżankom i kolegom. Zaczynam przygodę z retrospektywą i już widzę efekty w postaci otwierania się uczestników na nowe potrzeby i pojawiające się zmiany w organizacji. Dodatkowo, bardzo pomocne okazały się spotkania coachingowe, dzięki którym zrozumiałem czego chcę ja i z jakimi inicjatywami muszę wychodzić do ludzi. 

Moja nauka nie zakończy się tylko na tych warsztatach. Już dziś planuję kolejne szkolenia, chociażby z budowania strategii i tutaj bardzo przydatnym może się okazać moduł o celach. Dzięki niemu lepiej jestem w stanie określić i panować nad zaplanowanymi zadaniami. 

Ostatnim sposobem nauki, o którym chcę wspomnieć to masa poleconej literatury, którą zaczynam już kompletować – będzie to miły akcent podczas letniego wypoczynku czy długich zimowych wieczorów. 

CO mogę zidentyfikować jako wartość dodaną po udziale w Szkole Agile? 

Zdecydowanym numerem jeden jest wzrost pewności siebie i wiara, że to czym się zajmuje ma sens. Wyciągam wnioski z trudnych, często nacechowanych osobistymi potrzebami spotkań i staram się dobierać takie narzędzia lub podejmować takie decyzje, które będą satysfakcjonujące dla obu stron. Ustalam i śledzę priorytety, które gubiły się kiedyś w gąszczu wrzutek i potrzebnych “na wczoraj”, ale już przeterminowanych zadań. Wychodzę z inicjatywą do innych pracowników i nie czekam już na to, aż sami do mnie przyjdą. Mówię głośniej o tym co robię, jak to jest dla mnie ważne i czego potrzebuję, aby wspierać innych w dążeniu do osiągnięcia lepszych wyników. 

Cytując klasyka: “Same plusy, zero minusów”. 

Szkole Agile to nie jest kolejny cykl spotkań i warsztatów, które nic za sobą nie niosą. Fundacja Gra o Sens zbudowała Szkołę Życia, która pokazała mi jak powinna wyglądać praca w zespołach, jak z nimi rozmawiać, które narzędzia i metody mogą wspierać ich i moją pracę, a jednocześnie jak zadbać o siebie w obliczu codziennych obowiązków (praca – dom). Z czystym sumieniem polecam wszystkim udział w tym niezapomnianym wydarzeniu jakim jest Szkoła Agile, która ucząc napędza do rozwoju, rozwijając zachęca do dalszego poszukiwania.

Autor: Krzysztof Jarecki, uczestnik V edycji Szkoły Agile. Menadżer z wieloletnim doświadczeniem w branży aerospace, pasjonat podejścia Lean.

Podoba Ci się ten tekst?
Udostępnij go znajomym!
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Czytaj kolejny lub przedni tekst
w tej kategorii
Szkoła Agile
Odkryj w sobie agile

Zaciekawiły Cie zwinne metody pracy?

Weź udział w niezwykłym programie rozwojowym. Zapraszamy do Szkoły Agile!