Zanim rozpocząłem przygodę z zarządzaniem zaawansowanymi technikami, nie zdawałem sobie sprawy, że narzędzia stanowiące fundament Agile mogą być skutecznie wykorzystywane poza dziedziną informatyki. Uważałem, że są one zarezerwowane wyłącznie dla specjalistów z tej branży i nie mają zastosowania w szerokim zakresie inżynierii. Moje przekonanie uległo zmianie dopiero po udziale w jednym z pierwszych szkoleń z zakresu Metod Agile. Obecnie, jako osoba odpowiedzialna między innymi za zarządzanie zmianami konstrukcyjnymi w różnych wyrobach lotniczych, skutecznie korzystam z narzędzia Kanban, które okazało się jednym z kluczowych elementów Metod Agile.
Zastosowanie tablicy Kanban umożliwia mi zdefiniowanie wszystkich wymagań klienta, takich jak produkcja, kontrola jakości czy zakupy, w jednym miejscu. Dodatkowo, pozwala oszacować czas realizacji zadania i szybko określić etap, na którym znajduje się każde z nich. Kolejkowanie i priorytetyzacja wszystkich zadań przynoszą wymierne korzyści dla całej organizacji, zapewniając jednocześnie pełną przejrzystość realizowanych podzadań. Wartościowe jest również możliwość szybkiego odnalezienia pełnej historii projektu oraz określenia ram czasowych dla pokrewnych projektów, które są jeszcze w fazie planowania.
Design thinking
Kolejnym narzędziem, zastosowanym w obszarze konstrukcyjnym, jest Design Thinking / Design Sprint. Chociaż niektóre etapy są wynikiem bezpośrednich wymagań lotniczych, regulacji PART czy norm obronnych, takich jak prototypowanie i testowanie, to jednak są one nieświadomie stosowane przez zespoły robocze jako techniki zwinnego zarządzania. Choć metoda ta nie pokrywa się w pełni z zasadami przyjętymi w branży IT, to cel i efekt są identyczne. Proces w lotnictwie trwa dłużej niż 5 dni zakładanych w Design Thinking w IT, bardziej zbliżając się do około 5 miesięcy.
Retrospekcja
Według mnie, retrospekcja jest doskonałym narzędziem Agile, które powinno być stosowane przez każdy zespół. Podczas spotkań prowadzona jest ogólna dyskusja, a w pewnym sensie organizowane są warsztaty, mające na celu poprawę jakości pracy, zwiększenie efektywności działań i zidentyfikowanie potencjalnych blokerów. To również chwila „oddechu” dla każdego członka zespołu, umożliwiająca planowanie pracy tak, aby sprawiała przyjemność i dostarczała satysfakcję z podjętych działań.
Niestety, obserwując różne zespoły produkcyjne, zauważam, że retrospekcja jest narzędziem niszowym, które z pewnością zyskałoby wielu zwolenników, gdyby było stosowane przynajmniej raz w miesiącu. Efekty usprawnień czy eliminacji problemów, do których przywykliśmy, byłyby zauważalne już po pierwszych zastosowanych poprawkach.
Podsumowanie
Podsumowując, narzędzia Agile w inżynierii, w tym również w lotnictwie, mogą być skutecznie stosowane i stopniowo wdrażane w nowych zespołach. Proces ten jest długotrwały, a rezultaty nie zawsze są natychmiastowe. Nie zawsze pokrywa się on w pełni z zasadami i specyfikacją pracy przyjętą w branży IT. Jednak oczekiwania zespołu samoorganizującego się czy dostarczającego gotowe rozwiązania dla klientów w obszarze produkcji, konstrukcji czy badawczo-rozwojowym, powinny przynieść podobne korzyści, jak w przypadku branży IT.
Autor: Leszek Trębacz, Mechanical Design Engineer w Collins Aerospace i uczestnik VI edycji Szkoły Agile